Onze excuses, deze website ondersteunt de website print functie niet.

Inleiding


De belofte van Big Data

De toekomst is aan wie goed gebruik weet te maken van de overvloed aan digitale informatie om ons heen. Deze data, aangeduid als Big Data, zijn niet alleen onder computerwetenschappers en datafreaks een veelbesproken onderwerp, maar ook daarbuiten. Steeds meer bedrijven en overheden ontdekken het grote potentieel van de schat aan interne en externe gegevens Op internet is een overweldigende hoeveelheid informatie te vinden, maar deze is verspreid en ongestructureerd, vluchtig en onbetrouwbaar, open maar ook invasief. Het is bepaald niet eenvoudig uit die wirwar van Big Data de ware trends te filteren en er conclusies aan te verbinden. Wie daarin slaagt, heeft de sleutel tot onze op data-gedreven toekomst.

Tablet Smartphone

De ‘truc’ is om de beschikbare gegevens in de miljoenen bronnen op internet te beheren, aggregeren, ontdubbelen, opschonen en tot slot te conserveren. Dankzij de snelle ontwikkeling in hardware en software zijn geconserveerde gegevens steeds beter en nauwkeuriger. Besluitvormers en internetgebruikers kunnen met behulp van informatiewetenschap, Big Data en machinaal leren trends te herkennen, beslissingen te nemen en contextuele keuzes maken uit een groot aantal alternatieve producten, diensten en aanbiedingen. Nieuwe Big Data-bedrijven zoals Factual, INRIX, GNIP en Infochimps produceren wereldwijde, opgeschoonde en gestructureerde webgegevens voor nieuwe Big Data- applicaties zoals Yelp, Foursquare, Trulia, BlockBeacon en Spindle, zodat de consument over nuttige contextuele informatie kan beschikken. Ieder bedrijf dat wil concurreren op de markt van vandaag, doet er verstandig aan te zorgen voor snelle, gerichte toegang tot zijn internetgegevens.

3