Onze excuses, deze website ondersteunt de website print functie niet.

Gegevensanalyse en sociale netwerken

Sociale netwerken vormen een zeer interessante bron van informatie die enkele jaren geleden op deze schaal nog niet bestond. De exploitatie van veranderende gegevensstromen op sociale netwerken zoals Facebook, LinkedIn, Hyves en Twitter vereist een heel andere benadering, een die een oplossing biedt voor de snelheid en context van de gegevensstromen en gerelateerde kwesties in verband met de ontdekking van kennis.

In 2013 telde de belangrijkste sociale netwerksites ongeveer 5 miljard gebruikers. Facebook was koploper met ongeveer1,2 miljard bezoekers YouTube volgde met 1 miljard. Daarna Tencent's QQ 825 miljoen, Qzone ruim 600 miljoen, Sina Weibo met meer dan 500 miljoen, Twitter rond half miljoen en Google+ met circa 400 miljoen. De gegevensstromen op sociale netwerken zijn dus snel, omvangrijk en meestal ongestructureerd. Zo was volgens Twitter's CEO Dick Costolo in oktober 2012 het aantal tweets 500 miljoen per dag, ongeveer 25% meer dan vier maanden eerder. Bovendien hoef je niet echt te tweeten om op Twitter te zijn, want in 40% van de gevallen wordt er door mensen gebruik van gemaakt als “curated news feed of updates that reflect their passions”.

17